ARCUL LUI CONSTANTIN. INSTINCTU DIVINITATIS
Arce,
coloane, capiteluri, monumente, palate, poduri, biserici, fântâni- Roma se
poate numi, pe bună dreptate, orașul de marmură. De-alungul istoriei sale
milenare, oamenii care au locuit aici au vrut s-o îmbrace și să o decoreze cu
pietre și marmură de mare valoare. Aceste materiale, cu cât erau mai scumpe și
mai rare, cu atât mai mult celebrau și scoteau în evidență puterea celor care
au guvernat. În orice secol, marmura a jucat un rol fundamental în decorul
urban.Și Panteonul era odată ornat cu marmură, la fel și Teatrul Marcello ce se
afla pe langă strada numită simnificativ Via Marmorata, de-alungul căreia și
astăzi se găsesc bucăți de marmură descărcate cu multe secole în urmă în portul
fluvial.
Amfiteatrul Flavian-cunoscut sub numele de
Colosseum- și Arcul lui Constantin sunt cu siguranță monumentele cele mai
faimoase ale Romei. În acea epocă, Arcul și Amfiteatrul constituiau centrul
așa-zisei Vale a Amfiteatrului, unde se găseau și terme și temple. Odată cu
afirmarea și difuzarea Creștinismului, încet-încet au fost interzise toate
luptele și jocurile sângeroase, astfel încât Amfiteatrul și-a pierdut funcția,
deci și importanța, și nici arcuri nu au mai fost înălțate.
Lucrările de construcție la Arcul lui
Constantin au durat trei ani și a fost inaugurat la 25 iulie 315, cu ocazia
aniversării a zece ani de domnie a Împaratului Constantin. Înalțat din dorința
Senatului și al poporului roman pentru a celebra victoria lui Constantin asupra
lui Maxențiu în bătălia de la Podul Milvius, arcul nu este doar proparandistic,
ci și simbolic.
Pentru a-l onora pe Constantin și
victoria sa, Senatul impusese arhitectului necunoscut mai multe condiții:
înglobarea în Arcul lui Constantin ornamente desprinse de pe monumentele lui
Hadrian, Marc Aureliu și Traian cu alte reliefuri executate special pentru
Constantin; punerea în evidență a principalelor cadențe ale complexei
simbologii exprimată cu acest monument prin intermediul arhitecturii principale;
articularea în mod continuu a ciclului narativ și al inscripției dorită de
însuși Constantin:
“Imp(eratori)
Caes(ari) Fl(avio) Constantino Maximo / P(io) F(elici) Augusto s(enatus)
P(opuls)q(ue) R(omanus) / quod instinctu divinitatis mentis / magnitudine cum exercitu suo / tam de tyranno quam de omni
eius / factione uno tempore iustis / rem publicam ultus est armis / arcum
triumphis insignem dicavit”.
Și în zilele noastre, în timpul
procesiunii Via Crucis din Vinerea Sfântă, papa se deplasează la Arcul lui
Constantin. Intenția bisericii este de a reevoca liberalizarea cultului
cristian în epoca lui Constantin. Deschiderea către noua religie a Împăratului
Constantin se va manifesta dupa legendara apariție în visul său a Sfintei Cruci
în noaptea dinaintea bătăliei de la Podul Milvius- “instinctu
divinitatis”.
După secolul a XV-lea, pictorii au preluat de
la scriitori ”dragostea pentru lumea antică”, înțeleasă nu ca mărturie a unui
trecut deja îngropat, ci ca sursă de inspirație a creațiilor personale.
Lorenzo Ghiberti în “Comentarii”, cu
perspicacitatea sa critică și ochi penetrant de sculptor, descrie Arcul lui
Constantin ca fiind primul semn al declinului artei antice. De la Brunelleschi
la Alberti, cei mai faimoși arhitecți ai Renașterii s-au deplasat la Roma
pentru a studia edificiile antice pentru a redescoperi adevăratele proporții,
dând naștere astfel arhitecturii renascentiste.
S-au efectuat studii de-alungul întregului
secol, până când, Arcul lui Constantin devine protagonist în Capela Sixtină. Aici,
înainte ca bolta să se umple de Sibile michelangiolești pe un cer albastru,
limpede și înstelat, Arcul lui Constantin devine scenariul maiestos al
frescelor lui Boticelli și Perugino.
În cele două fresce, la care cei doi pictori
faimoși lucrează în același timp, prospectiva spațială se dilată cu arcele
constantiniene până a cuprinde voit prospectiva istorică: după istoriile din
Vechiul și Noul Testament, în prim plan, epoca lui Constantin- reprezentată de
arcurile de pe fundal- subliniază supremația mesajului creștin și a bisericii
catolice. Arcul triumfal al Impăratului coincide deci cu triumful
creștinismului și reprezintă inelul de legătură istorică și culturală între
Roma păgână și credința creștină.
Pietro
Perugino, „Isus predă cheile împărăției cerurilor lui Petru” (1481- 1482)
Pietro Perugino, în fresca sa „Isus predă cheile împărăției cerurilor lui Petru” (1482), remodelează cu libertate arcul
ca pe o cușcă pătrată și pictează chiar două arcuri. Într-unul din epigrafe
Sixt al IV-lea este celebrat ca un nou Solomon, noul constructor al Templului.
În partea dreaptă a frescei, în figura personajului care ține compasul în mână
se recunoaște arhitectul proiectului Sixtinei, Baccio Pontelli, în timp ce
personajul de lângă el, cu dreptarul în stânga și mâna dreaptă întinsă spre
compasul lui Pontelli , ar fi Giovanni Dolci, cel care a executat proiectul.
Lui Dolci se datorează poate măsurile calibrate ale arcului pictat de
Botticelli, pictor format la școala neoplatonică florentină.
Sandro
Botticelli, Pedepsirea levitilor rebeli (1482)
În fresca „Pedepsirea
levitilor rebeli” de Sandro
Botticelli (1482),
ce strălucește datorită reflexiilor de bronz, apare o clară și riguroasă
reconstrucție a Arcului lui Constantin, rezultatul unui sondaj arhitectural
detaliat al cărui înțeles depășește precizia antică și filologică. Funcția
alegorică a arcului, de legătură între era păgână și creștină, devine mai
încarcată de noi însușiri. În reconstrucția fidelă și meticuloasă a complexei
partituri proporționale a arcului, intervine rolul nobil al artistului care, de
pe urmele învațăturilor pitagorice- platonice ale armoniei, concretizează prin
arhitectură ordinea cerească pe pământ. Dacă Sixt al IV-lea este moștenitorul
bisericii lui Constantin, atunci arhitectul capelei sale este moștenitorul
mândru al lui Vitruviu. Dacă Sixt al IV-lea este noul Solomon, atunci artistul
este noul Hiram.
E. du
Perac, Arcul lui Constantin (1565)
În
sec. al XVI-lea, pe vremea papei Clement al VII-lea (Giulio de 'Medici), Roma
devine un oraș corupt. Un amestec de lume ce venea din toate colțurile Europei,
pentru a-și căuta norocul sau a încheia afaceri la curtea papei, printre
prostituate faimoase și târfe ieftine, în lux sau mizerie, a complicat
caracterul fragil al tinerilor din oraș. Într-o noapte de primăvară a anului
1530, trei tineri înarmați de spade s-au aventurat printre edificiile romane,
mutilând statuile de brațe și capete. Un adevărat măcel, un gest neexplicat
doar dacă vrem să ne gândim că acesta ar fi fost un urlet de protest făcut,
însă, într-un mod prea puțin potrivit pentru a fi înțeles. Reacția Papei a fost
imediată, pedepsindu-i pe tineri la moarte, neștiind că unul dintre ei este chiar
nepotul său, Lorenzino de 'Medici (Florența, 1514-Veneția, 1548).
Lorenzino era fiul lui Pierfrancesco de
'Medici și făcea parte din ramura mai putin norocoasă a acestei familii. Rămas
orfan de mic va crește la țară în vila familiei de la Cafaggiolo; mama lui ,
Maria Soderini, îl va învăța cum sa trăiască cu demnitate o viață simplă,
diferită de cea a familiei de Medici ce se bucura de puterea politică și
financiară. Împreună cu maestrul său, Lorenzo devine cult și iubitor de
literatură. A învățat greaca și latina și era foarte atras de istorie: Suetoniu
și Plutarh, Cicero și Titus Livius au fost modelele sale. Eroii din antichitate
erau idolii săi și visa ca într-o bună zi sa devină ca ei.
Medalie,
Portretul lui Lorenzino de Medici (1548)
În
cei trei ani trăiți la Roma, era angajat la curtea papei Giulio de 'Medici, iar
sarcinile sale nu erau diferite de cele ale unui servitor. In urma
evenimentului din 1530 se va refugia în Florența, furia papei se va calma și va
rămâne alături de vărul lui, ducele Alessandro de Medici, presupusul fiu
ilegitim al papei Clement al VII-lea, un adevărat tiran. Caracterul său rebel
și idealurile ce l-au condus în viață îl vor împinge la asasinarea vărului său.
Cetățenii Florenței au trăit acest moment ca o adevărată eliberare de sub
tiranie. Chiar și în afara orașului au fost mulți ce s-au bucurat de eliminarea
unui personaj atât de nedorit, printre care și Caterina de 'Medici.
Lorenzo di Pierfrancesco de 'Medici a fost un
scriitor, politic și dramaturg, iar contemporanii săi îl numeau"filozoful", însă după
decapitarea statuilor din Roma, devine Lorenzaccio, "tăietor
de capete" sau "față
de mort".
Cunoscând caracterul acestui personaj putem
înțelege importanța statuilor decapitate și semnificația lor.
Giuliano
da Sangallo, Studiu Arcul lui Costantin (Codex Vaticano Barberino Latino 4424:
f. 19v.), cca. 1480
În secolele următoare, Arcul lui Constantin a
continuat să se ruineze până când, în 1732, papa Clement al XII-lea îl va
însărcina pe sculptorul Pietro Bracci pentru restaurarea arcului. Bracci va
executa o statuie întreagă, iar petru celelalte 7 statui va reface capetele și
brațele. O imagine a statuilor înainte de mutilarea lor o putem avea în studiul
executat de Giuliano da Sangallo, sculptor și
arhitect, în care putem observa brațele statuilor libere, ținând în mâini
diferite obiecte ce aparțin cu cea mai mare probabilitate simbologiei cristiane
din epoca lui Constantin.
Statuile amplasate pe aticul Arcului lui
Constantin provin probabil din Forul lui Traian și au fost realizate în epoca
târzie a lui Traian(97-117d.Hr.)sau inceputul epocii lui Hadrian (117-138d.Hr).
Ele îi reprezintă pe daci, recunoscuți după portul popular compus din camasa
lungă până sub genunchi, mantie lungă prinsă pe umăr cu fibulă în formă de
disc, pantaloni largi, legați în jurul gleznelor cu ajutorul șireturilor de la
opinci.
Autor: Melania Cristina Cotoi
Articolele sunt foarte bine intocmite si merita toata atentia.Felicitari.
RăspundețiȘtergere