Muzica
sacră văzută ca o călătorie spirituală, poate reprezenta în cadrul ritualului religios o formă profundă de cunoaştere sau de divertisment? Pornind de la această problematică, voi încerca
în articolul de față să pun în evidenţă pe de o parte muzica-modalitate
profundă de cunoaştere în bisericile ortodoxe şi de asemenea muzica-formă de
divertisment în cadrul ritualurilor care au o dimensiune magică, cum sunt de
exemplu ritualurile Voodoo. În continuare, voi încerca să demonstrez faptul că
muzica sacră reprezintă o formă de divertisment, dar în acelaşi timp un
instrument de cunoaştere spirituală, aceasta fiind un mijloc de reconiliere cu
Divinitatea şi totodată o formă abstractă de călătorie spirituală, care joacă
un rol important în cunoaşterea de sine.
În
Antichitate, omul se apropia de Dumnezeu cu ajutorul rugăciunilor cântate. Se
spune că muzica sacră a apărut încă de atunci când Adam a fost alungat din Rai.
Acesta a regretat mult greşeala făcută şi a încercat să-l îmbuneze pe Dumnezeu
prin rugăciuni. Muzica a exprimat dintodeauna sufletul şi trăirile umane, aşa
încât, se poate spune că muzica a creat o sferă între Divin şi Uman, între omul
decăzut şi cel care vrea să se înalţe prin intermediul muzicii sacre până la
Dumnezeu.
Înainte
de toate, ţin să subliniez faptul că istoria muzicii menţionează că nici
evreii, nici grecii sau egiptenii nu au cunoscut niciodată ştiinţa polifoniei
armonice. Toate instrumentele de fanfară executau acelaşi sunet la unison cu
grupurile corale. Astfel, noţiunea de muzică instrumentală nu a fost cunoscută
până la începutul Renaşterii.
Începuturile muzicii sacre sunt estimate
în timpul regelui David, cel mai remarcabil poet-muzician hierosolimit. Regele
David a creat primele şcoli de muzică sacră pentru care a recrutat cei
mai buni muzicieni care aveau sarcina de a acompania liturghiile Templului din Ierusalim. În “Cartea Cronicilor” se
menţionează că David a format un grup de 4000 de leviţi, muzicieni profesionişi
“cărora le-a încredinţat executarea acestei muzici vocale şi instrumentale
foarte sofisticate”. Biblia vorbeşte de o mare utilizare a instrumentelor
muzicale în cultul evreilor, ele erau folosite în temple, de asemenea la
sărbătorile importante din an şi la sacrificiile pascale, precum şi în cântecul
psalmilor. Astfel, se poate observa faptul că psalmii lui David reprezintă atât
o formă de comunicare cu Dumnezeu, cât şi o bază importantă aflată la originea
muzicii sacre.
De-a
lungul timpului, creştinii ortodocşi nu au utilizat muzica instrumentală în
acompanierea cântecului psalmilor. Totuşi, muzica în bisericile creştine
îşi are originea în Sinagoga evreiască, deoarece primii creştini care
s-au convertit din rândul evreilor, au adus cu ei şi cântecul de psalmi. În
biserica creştin-ortodoxă, muzica instrumentală nu este prezentă, deşi aceasta
era considerată de către religiile vremii o modalitate de a alunga
demonii şi spiritele rele. De asemenea, în bisericile ortodoxe, atmosfera este
una sobră, favorabilă meditaţiei spirituale, iar ca tip de muzică este
utilizată muzica vocală. Muzica bizantină sau psaltică, este prezentă în toate
ceremoniile ortodoxe, avându-şi originea în vechii psalmi ai bisericii creştine
primitive. De-a lungul timpului însă, muzica vocală din biserica ortodoxă a
suferit numeroase schimbări datorită influenţei folclorului. Astfel, cântecele
orotodoxe sunt diferite în fiecare ţară (România, Grecia, Bulgaria), dar
originea lor este aceeaşi, la Constantinopol. Un rol principal în timpul
ritualurilor şi ceremoniilor din biserica ortodoxă este reprezentat de cor, dar
dacă ştiu notele, toţi participanţii pot cânta.
Prin urmare, se poate spune că muzica bizantină este o
muzică ce dă credincioşilor necesitatea de rugăciune în comun, apropiindu-l
totodată pe om de Dumnezeu. În Liturghia ortodoxă, muzica joacă un rol foarte
important, în afară de predică, rugăciunile rostite de către preot şi
Crezul, totul este cântat. Probabil cea mai frapantă caracteristică muzicală
din Liturghia ortodoxă, este reprezentată de imnurile bizantine care datează
din secolul al IV-lea şi au structuri tradiţionale. Imnurile sunt împărţite în
patru categorii: troparul (imn simplu compus dintr-o singură strofă), kondacul
(imn compus din mai multe strofe), canoanele (cele mai complexe imnuri, compuse
din nouă părţi), respectiv stihurile (o versiune mai tardivă a troparelor,
cântate după un verset psalmic).
Raportat la Biserica Ortodoxă unde muzica vocală se constituie ca un mod de cunoaştere şi de apropiere de Dumnezeu, în Biserica Catolică accentul este pus mai mult pe divertisment, muzica instrumentală fiind cea care domină, orga reprezentând instrumentul principal. Mai târziu, s-au introdus şi alte instrumente muzicale, în marile catedrale, introducându-se şi orchestre. Muzica gregoriană a apărut înaintea muzicii bizantine, ea conţinând totalitatea cântecelor din Europa începând cu secolul al VI-lea şi până la sfârşitul secolului al XI-lea. In timpul Papei Grigorie I, o mare reformă a organizat o revizie şi o unificare a cântecelor religioase, fapt pentru care muzica creştină s-a intitulat de atunci muzică gregoriană. In zilele noastre, muzica gregoriană este cultivată doar în câteva mănăstiri catolice, de unde a ajuns chiar şi în marile săli de concert ale lumii. Este evident faptul că divertismentul joacă un rol important in această biserică, mai ales că în unele culte religioase provenite din catolicism s-au autorizat şi genuri muzicale precum folk sau rock.
Un exemplu elocvent de muzică ca formă de divertisment în cultul divin, este reprezentat de muzica evanghelică Gospel şi de muzica religioasă din bisericile din Africa. În secolul trecut, fiecare predicator avea un cor şi un şef de orchestră care îl însoţeau în campaniile misionare. Imnurile Gospel sunt compuse din opt sau şase măsuri în formă de lieduri scrise în sistemul sonor tonal. Cele mai frumoase cântece au fost scrise în perioada Clasicismului, iar la debutul secolului al XX-lea, muzica protestantă neoamericană a fost influenţată de jazz şi de muzica clasică. Astfel, a luat naştere muzica Gospel, o muzică specifică poporului african, care conţine versuri si formule ritmice dansante. Astăzi, cântecele Gospel sunt acompaniate de chitară electrică, instrumente de percuţie şi de orgă, instrument existent în majoritatea bisericilor neoprotestante.
Africanii
credeau că pot domina spiritele rele prin intermediul muzicii. În Africa,
muzica avea un puternic caracter magic şi de cunoaştere, vracii utilizând
cântecul în ritualurile lor. În exteriorul Bisericii Creştine, există aşadar
diverse culte religioase care utilizează muzica în ritualuri sacre pentru a
facilita comunicarea cu Divinitatea , dar şi cu entităţile magice. Unul dintre
aceste culte are la bază religia Voodoo, o religie populară africană animistă,
care există cu preponderenţă în Cuba şi Brazilia, dar care este practicată de
către aproape toţi ţăranii în Haiti. Pentru haitieni, Voodoo reprezintă sensul
vieţii. Pe de o parte, unele aspecte atestă faptul că această religie nu este o
formă de magie neagră, deoarece începutul ceremoniilor este marcat cu litanii
de invocaţie creştină. In plus, în sanctuarele Voodoo sunt reprezentaţii
religioase, iar unii zei tradiţionali au fost menţionaţi şi de sfinţii
catolici.
În timpul ceremoniilor, odată cu sunetul clopotelor, practicanţii
mişcă nişte păpuşi care reprezintă zeii originari din Africa. În timpul
ritualului, oamenii intră în transă şi se aşează în jurul unui preot sau
preotese care conduce grupul. Pe de alta parte însă, aprofundând studiile
legate de această religie, ideea că Voodoo implica credinţa în magia neagră
este incontestabilă. Houganii (preoţii) şi mambo(preotesele) fac ritualuri consacrate
acestui tip de magie. În religia Voodoo există foarte multe ritualuri de o
veritabilă complexitate, secrete şi misterioase, care îi conferă omului sărac
şansa unică de a fi Zeu pentru o zi. Aşadar, se poate spune că muzica Voodoo se
constituie ca o formă de divertisment în cadrul ritualului religios, dar de
asemenea şi ca un mijloc de cunoaştere în ceea ce priveşte spiritul uman,
Divinitatea şi cunoaşterea de sine.
Am văzut astfel că muzica sacră este înainte de toate un mijloc profund de cunoaştere, dar că această cunoaştere se realizează mult mai uşor atunci când ea este susţinută de manifestări ale divertismentului, ca de exemplu muzica instrumentală în cultul evreilor, dar şi muzica Gospel în bisericile neo-protestante. Muzica sacra are o deosebită importanţă în viaţa omului, prin forţa sa unică de modelare a spiritului uman. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea că “muzica înalţă sufletul şi îi dă aripi, apropiindu-l de Cel care l-a creat”.
Autor: Agatha Ioana Păltinel
Bibliografie:
Articole
1.Ciofu Constantin“Noi avem cea mai frumoasa muzică care redă necesitatea de rugăciune”in Lumina, 31 octobre 2009, nr 227
2. Maurice Bitter, , “Ceremonie Vaudou en Haiti”in Richesse du folklore N°15
Cărţi
1.Anderson E. Jefferey,”Hoodoo, voodoo and conjure”, Greenwood Publishing Group
2.Bertiaux Michael, “Voudon Gnostic Workbook”, Published by Magickal Childe
3.Chailley Jaques-profesor de istoria muzicii la Sorbona, « 40.000 de ani de muzică »-Omul descoperind muzica, Ed.Muzicală a uniunii compozitorilor din republica socialistă România, Bucureşti 1967,pag. 73-83
4.Dickson Wilson Andrew, « Histoire de la musique chrétienne – du chant gregorien au Gospel Noir-guide ilustré complet de toutes les grandes traditions de musique liturgique. »
5.Dănceanu Liviu, « Anotimpurile muzicii »-O istorie eliptică şi didactică s muzicii savante, Ed. Corgal Press Bacău, 2005 pag 46
6.Enciclopedia religiilor, traducere de Constantinescu Nicolae, pag 166-168
7.Goron Stuart, “Cartea blestemelor”-Povestiri adevărate despre voodoo, hoodoo şi deochi, Ed. Vivaldi, Bucureşti 2004, pag. 256
8.Paşcu George, “Căi spre marea muzică”, Ediţie apărută sub îngrijirea conf.univ. Melania Boţocan, Ed. Noel, Iaşi 1977, pag. 11-27
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu