duminică, 3 iulie 2011

incasi, mayasi si..invataturi crestine

Influente crestine in America de Sud precolumbiana


Inceputul sec XVI, America de Sud. Dupa ce conchistadorii spanioli condusi de Francisco Pizarro au reusit sa-si stabilizeze puterea politica pe noile teritorii cucerite ce apartinusera imperiului incas, interesul Spaniei a inceput sa se axeze pe formele de organizare locale, pe traditii si mai ales, pe religie, deoarece, ca orice "buni" crestini, dominati de mentalitatea vremurilor lor, considerand o misiune botezarea populatiilor cucerite. Astfel, in momentul in care calugarii catolici , in timpul demersurilor lor de crestinare, au ajuns in contact cu religia locala , nu mare le-a fost supriza sa descopere ca incasii , si popoarele aflate sub suveranitatea lor, precum si vechile civilizatii deja disparute precum maya pareau deja initiate in crestinism!



Exista deja o forma de spovedanie, ceea ce la nici o alta religie in afara de crestinism nu a mai fost observata; legende despre un om care a murit pe un copac sacru  , pentru a-i salva pe oameni si care se nascuse dintr-o fecioara divina; o reprezentare mayasa a unui zeu alb , Izamna, care purta ostie si potir ; o povestire conform careia omenirea a decazut datorita pacatului unei femei-sarpe si, ceea ce ar putea face lumina in ciudata situatie, legende de origine azteca despre oameni numiti "papa" sau .... care practicau ascetismul si care i-au invatat pe localnici sa traiasca in moralitate.

 
Ca vikingii ajunsesera pe tarmurile din America de Nord cu cateva secole inaintea lui Columb, nu mai e o noutate. Dar, calugari crestini? Si totusi dupa descriere, pare sa fie vorba despre calugari europeni, si nu cred ca este o coincidenta faptul ca si povestile europene mai pastreaza relatari despre calatorii facute pe teritorii indepartate, de catre atat negustori cat si calugari, cum ar fi Sfantul Brendan , de origine irlandeza, care se pare ca ar fi ajuns cel putin pana in America de Nord, dupa cum indica artefactele lasate in urma.



Printre diversele relatari care ridica semne de intrebare, ar fi aceea a unui anume Juan Polo de Ongardo, care in primii ani dupa cucerirrea spaniola, a descoperit intr-o casa din Cuzco, mumiile a doi regi si doua regine incase, dintre care mumia regelui Inca Virachoca  ; acesta avea parul blond si pielea alba ( ceea ce de altfel istoricii afirmau si despre sotia sa , aflam de la scriitorul Garcilaso De La Vega).


Alta, ar fi legenda lui Tonapa  ( sau Tunupa, Taapac, depinde de regiune), despre care cronicarii povestesc ca era un batran alb cu toiag, venit de departe ca sa ii educe pe oameni, promovand iubirea de aproape si cumpatarea si incercand sa-i convinga pe indienii din jurul lacului Titicaca sa renunte la poligamie, venerarea mai multor zei si tot felul de vicii. despre Tonapa se mai povesteste si ca facea minuni, cum ar fi aceea ca a facut sa tasneasca un izvor dintr-o stanca.

In Brazilia si Paraguay, exista legenda lui Pay Zume, de asemenea un batranel cu invataturi ciudate si prea ascetice pentru localnici, motiv pentru care nu era intodeauna bine-venit in comunitatile in care a avea multe neveste si multi copii era considerat o binecuvantare.

 
Mai multe informatii despre zeitati si personaje sud-americane ale caror idei aduc a crestinism gasiti aici: http://www.innvista.com/culture/religion/deities/legends.htm sau in cartea Maretia Imperiului Inca, de Michael Strauss, Ed. Prietenii Cartii, Bucuresti, 1998. Cert e ca posibilitatea acestor calatorii merita luata in considerare, in acelasi mod in care multe alte evenimente istorice si geografice despre care credem ca stim totul ar trebui reverificate.

Un articol semnat de Corinna


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu