sâmbătă, 27 noiembrie 2010

Elemente orientale in religia dacica tarzie


Inca o piesa din puzzle-ul spiritualitatii stramosilor nostri o constituie mai putin cunoscuta patrundere  a cultelor de provenienta orientala, prin intermediul romanilor, pe teritoriile azi romanesti. Desi epoca romana oficiala in Dacia nu a durat decat cateva secole, nu putem exclude faptul ca a avut un impact cultural asupra populatiei locale; de la influentele lingvistice inca din perioada rafuirilor marunte si a schimburilor comerciale intre triburile geto-dace si vecinii lor romanizati de dinaninte de razboaie, pana  la impunerea culturala ( administratie, constructii, ocupatii) din perioada stapanirii romane , in toate domeniile vietii , Imperiul Roman si-a lasat o amprenta greu de sters asupra teritoriilor carpato-dunarene.

In ce priveste religia, romanii au procedat aici la fel ca in toate celelalte provincii cucerite: daca in prima faza, ca gest demonstrativ al puterii, au impus, prin construirea de temple, o parte din zeitatile tipic romane, cum ar fi cultul lui Jupiter, mai apoi au permis o mare libertate religioasa, ducand la amestecul de culte provenite din zone extrem de indepartate. Astfel, nu doar ca au adoptat culte locale, atunci cand au considerat utile respectivele zeitati, ci au si popularizat culte din alte colturi ale imperiului . De la culte de provenienta elena trecute prin filtrul roman (cum ar fi Afrodita devenita Venus, de exemplu), pana la culte orientale din Siria, Egipt si alte regiuni ajunse sub controlul Romei, acestea s-au raspandit atat prin intermediul soldatilor proveniti din respectivele zone, al negustorilor si sclavilor, dar chiar si al cetatenilor romani bogati stabiliti in Dacia in pozitii de conducere.

Faptul ca aceste zeitati au fost preluate rapid de noua populatie daco-romana e atestat de descoperirile arheologice: inscriptii , statui, temple. Cat despre inscriptii, acestea vorbesc atat de preotii acestor culte, cat si de ofrande aduse de familii nobile (multe dace, cu nume romanizat).

Cateva mentiuni de zeitati in efemera Dacia Felix: Sol invictus, Mithra, Atargates (zeitate cunoscuta aici drept Dea Syria, patronand pestii si elementul apa in general), Azizos, corespondentul arab al lui Lucifer roman, si lista ar putea continua…

Cunoastem desigur cu totii ca dupa retragerea definitiva a trupelor romane din Dacia, provincia, cu toata populatia ei romanizata, a fost lasata la cheremul invaziilor barbare care i-au si produs destramarea economico-administrativa. Intrebarea care ramane e insa, cat din traditiile religioase, inclusiv aceste culte introduse prin romani, au supravietuit, intr-o forma denaturata, in constiinta spirituala colectiva, imbogatind mitologia locala si lasand un ecou pana in credintele populare romanesti?
Despre acest subiect, mai multe studii pe viitor.
.

sursa : Cultele orientale in Dacia romana - S. Sanie, Ed Stiintifica si Eciclopedica, 1981

2 comentarii:

  1. Si sa-i mai aud pe "dacii-luministi" din prezent ca mai vorbesc despre cat de puri si spirituali erau dacii din trecut... Ce-ar fi sa auda cate putin despre ce pateau femeile dacilor cand barbatii mureau :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Asta e cu totul alta poveste si tine de obiceiurile indo-europene ale dacilor, dar despre acest subiect, detalii in alt articol.

    RăspundețiȘtergere